Familjefejd och psykisk ohälsa

Av Charlie Tillja

Snabb handling:

En grabb är iväg och pluggar och får meddelande om att han farsa kolat. Han åker hem och sörjer farsan som dött oväntat. Hans morsa gifter snabbt om sig med farsans brorsa.

Grabben blir nojjig och tror sig vara omgiven av människor som vill honom ont och funderar om han ska ta sitt liv men är rädd för att dö. Han ser sin farsa som spöke som säger att han blev mördad av sin bror och vill att grabben hämnas hans död.

Grabben stöter bort sin flickvän och sina klasskompisar. Klasskompisarna har kallats dit av hans farbror på grund av sitt underliga beteende. Grabben har kontakter med ett gäng och säger åt dem att spela upp mordet på farsan vilket gör farbrodern förbannad vilket grabben menar betyder att farbrorn är skyldig.

Morsan säger åt grabben att komma för att förklara vad i helvete han gjort och hittar farbrorn och vill döda honom men hejdar sig. När han sen pratar med morsan hör han någon och nojjig som han är tror han att det är farbrorn som spionerar på honom och råkar dödar denne. Men det är flickvännens farsa.   

Grabben är skitförbannad på sin morsa och skäller ut henne för att hon svikit farsan.

Återigen möter han sin farsas spöke som påminner att han måste hämnas.

Flickvännen brorsa kommer för att hämnas deras farsas död. Han tror det är farbrodern och är på väg att döda honom men blir övertalad att det är grabben som gjort det och de bägge planerar att döda grabben istället.

Flickvännen är djupt deprimerad och tar sitt liv genom att slänga sig i sjön. På flickvännens begravning jävlas grabben med hennes brorsa som blir än mer övertygad om att hämnas och utmanar grabben som snabbt hänger på och det blir ett storbråk med många inblandade.

Nästan alla dör.

Gammal story

Hamlet gestikulerar vilt

Verkar det spännande? Kanske rent av känns som det är hämtat från dagens samhällsdebatt. Suicid, olycklig kärlek, mord, tuffa familjerelationer, svek och psykisk sjukdom.

Det är en mycket kort och oerhört förenklad sammanfattning av en av världens mest spelade och kända pjäser. Skriven på 1600-talet men stammar från 1200-talet. Ja det är Hamlet. Det ingår mer intriger och gravplundring och annat men kärnan är en pjäs om människors komplexitet och önskan om att vara älskade.

Spännande instrument

Denna version av Hamlet sattes upp innan corona-nedstängning och kommer nu äntligen till New York, och därmed till oss, med nästan samma rolluppsättning. Den är nyskriven så det kan ju låta lite hur som helst men den har fått en enorm positiv feedback. Och det verkar onekligen spännande med en Hamlet i sneakers och skrynkliga kläder men kanske framför allt musiken. Den är tydligen inlemmad i operan på ett spännande sätt och några underliga instrument som sandpapper (!), dragspel, ett instrument som kallas ”lejonets rytande” (vilket är ett snöre i en trumma), en japansk sångskål, och en tamtam (en sorts gonggong) som gnids med en gummiboll.   

Allan som Hamlet

Allan Clayton som sjunger och spelar huvudrollen som Hamlet är en stigande stjärna på opera-himlen. När han började som Hamlet 2017 hade han svårt att skilja på sitt liv och Hamlets. Allans farsa dog när han var ung, hans relation med mamman var problematisk och han hade precis gått igenom en traumatisk separation med sin flickvän.  Nu har han lite mer distans till rollen och sig själv.  Allan trodde att han skulle bli skribent eller journalist när han blev vuxen men påstår att deadlines gör honom skitskraj vilket gör att han alltid missar dem. Ingen i hans familj hade gått på universitet men han fick ett kör-stipendium till universitet då han börjat sjunga i kör redan som barn. När han studerade arkeologi upptäckte han opera och det klickade. En hemlig dröm han har är dock att spela fotboll för Liverpool (!).  

Att vara eller inte vara

Några citat som nästan alla kan är hämtade från just Hamlet. Till exempel ”Ur led är tiden”. Citatet fortsätter ”Ve! Att jag är den som föddes att vrida den rätt igen”.

Jag kan applicera mycket av det på dagens samhälle och vårt kämpande mot systemet med utslagning av människor.

Hamlet med en döskalle i handen

Ett annat citat som är välkänt är ”Att vara eller icke vara”. Det kan tolkas på flera sätt. En del menar att det är en fråga om döden, att leva eller dö. Men det kan också tolkas som att är det modigast att låta bli att agera på att någon beter sig vidrig eller inte. Och om man ska agera, ska man i så fall agera på alla vidrigheter och hur?  

Om ni kommer på lördag (4 juni) kl 19.00 till Ullareds bygdegård så kan vi efter operan diskutera frågan över en kaka och lite kaffe.

Välkomna!